Hrvatska psihološka komora,
potaknuta velikom količinom netočnih i neistinitih informacija iznesenih u
javnom prostoru, izdaje ovo priopćenje u cilju informiranja kandidata i potencijalnih
kandidata u postupcima priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija za
obavljanje regulirane profesije - psiholog u Republici Hrvatskoj, ali i druge
zainteresirane javnosti.
Prije svega valja istaknuti
kako država u kojoj je stečena inozemna stručna kvalifikacija kao ni reputacija,
rang ili status visokog učilišta na kojem je stečena inozemna stručna
kvalifikacija nisu od izravnog utjecaja na sadržaj ili kvalitetu studijskog
programa psihologije, odnosno činjenica stjecanja kvalifikacije u pojedinoj
državi ili na pojedinom visokom učilištu ne predmnijeva odgovarajući sadržaj i
kvalitetu studijskog programa. Dakle, „prestižnost“ sveučilišta kao ni njegova
geografska pozicija nisu ni od kakvog značaja u postupku priznavanja inozemne
stručne kvalifikacije za obavljanje regulirane profesije – psiholog u Republici
Hrvatskoj.
Psihološka djelatnost
regulirana je profesija u Republici Hrvatskoj te je na nacionalnoj razini jedinstveno
određen i standard obrazovanja u području psihologije, vodeći računa o
minimalnim europskim standardima obrazovanja. Međutim, za razliku od
reguliranih profesija za koje je Direktivom 2005/36/EZ o priznavanju stručnih
kvalifikacija propisan minimalni sadržaj obrazovanja te su svi obrazovni
programi usklađeni u svim državama članicama Europske unije, otvarajući time prostor
za automatsko priznavanje inozemnih stručnih kvalifikacija, psihološka
djelatnost nije standardizirano regulirana obvezujućim pravnim izvorima
europskog zakonodavstva niti je u svim zemljama regulirana kao jedinstvena
profesija. Pritom propisani sadržaj obrazovanja međusobno značajno odstupa
vodeći se nacionalnim specifičnostima i zakonodavstvima, a nerijetko obrazovni
standardi nisu vezani za minimalne europske standarde obrazovanja ili standardi
na nacionalnoj razini uopće nisu definirani. Dakle, pravno uređenje pristupa
psihološkoj profesiji ili njenim dijelovima, kao i standardi obrazovanja u
području psihološke djelatnosti, nerijetko su bitno različiti u državi u kojoj
je stečena kvalifikacija od uređenja i standarda u Republici Hrvatskoj.
Hrvatska psihološka komora
kao samostalna i neovisna strukovna organizacija psihologa u Republici
Hrvatskoj koja se brine za razvoj, stručnost, etičnost, zakonitost i ugled u
psihološkoj djelatnosti na teritoriju Republike Hrvatske, nadležna za vođenje
postupaka priznavanja inozemne stručne kvalifikacije za obavljanje regulirane
profesije – psiholog, obvezna je u postupku utvrditi ispunjava li kandidat pretpostavke
za obavljanje psihološke djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
Studij psihologije u
Republici Hrvatskoj prilagođen je potrebama i zakonskoj regulativi psihološke
djelatnosti te je koncipiran na način da studenti završetkom steknu znanja i
kompetencije, kao i praktične vještine potrebne za obavljanje psihološke
djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
Slijedom navedenog se
postupak priznavanja inozemne stručne kvalifikacije za obavljanje regulirane
profesije psiholog u Republici Hrvatskoj temelji na detaljnoj usporedbi
cjelovitog plana i programa studija (Syllabus) koji je kandidat završio sa
studijem kakav se za istu profesiju izvodi u Republici Hrvatskoj. Cilj
usporedbe je utvrditi je li kandidat, odnosno u kojoj mjeri, stekao znanja i
kompetencije kao i praktične vještine potrebne za obavljanje psihološke djelatnosti
u Republici Hrvatskoj.
Iako je studij psihologe u
Republici Hrvatskoj koncipiran kao „opći studij“ psihologije, Hrvatska
psihološka komora u postupcima priznavanja inozemne stručne kvalifikacije uzima
u obzir EuroPsy standarde koji predviđaju i drugačije koncipirane studijske
programe.
Europski savez psiholoških
društava (EFPA) propisao je minimalne standarde obrazovanja psihologa na razini
Europe još 2001. godine – tzv. EuroPsy standardi. Predmetni standardi
obrazovanja osiguravaju kvalitetu stručnjaka psihologa koji izlaze na tržište
rada i olakšavaju mobilnost stručnjaka. Svi studiji psihologije u Republici
Hrvatskoj zadovoljavaju propisane minimalne standarde obrazovanja te se uz
program studija kakav se za reguliranu profesiju psiholog provodi u Republici
Hrvatskoj, u postupku priznavanja inozemnih stručnih kvalifikacija, uzimaju u
obzir EuroPsy standardi koji dozvoljavaju usmjerenje na diplomskom studiju,
kakvog usmjerenja na studijima u Republici Hrvatskoj nema.
Pritom se prilikom usporedbe
uzima u obzir studij u cjelini odnosno prijediplomski i diplomski studij
zajedno.
Dakle, činjenica da je
kandidat završio diplomski studij određenog usmjerenja nije prepreka
priznavanju inozemne stručne kvalifikacije ukoliko su tijekom cjelokupnog
studija stečena znanja i kompetencije, kao i praktične vještine potrebne za
obavljanje psihološke djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
Nakon provedene usporedbe studijskog
programa za kandidata su moguća tri ishoda:
U slučaju utvrđenih bitnih
razlika u stručnim kvalifikacijama koje se mogu nadoknaditi provedbom dopunskih
mjera, dopunsku mjeru odabire kandidat samostalno, a temeljem takvog odabira
Komora izdaje rješenje o dopunskoj mjeri.
Kandidat koji odabere dopunsku
mjeru razdoblja prilagodbe, obvezan je na nekom od fakulteta na kojem se u
Republici Hrvatskoj izvodi studij psihologije i na kojem je moguće obaviti mjeru
razdoblja prilagodbe, a kojeg sam odabire, pohađati nastavu iz kolegija obuhvaćenih
dopunskom mjerom u opsegu satnice odabranog fakulteta te položiti ispite i
izvršiti druge predviđene studijske obveze. Osim u Republici Hrvatskoj, kandidati
su mjeru razdoblja prilagodbe slobodni ispuniti i na inozemnom visokom učilištu
po vlastitom izboru, vodeći pritom računa da rješenje Komore nije obvezujuće za
visoka učilišta izvan Republike Hrvatske niti je odabrano inozemno visoko
učilište obvezno jamčiti da će polaganjem predloženih kolegija u okviru ukupno dostupnog
studijskog sadržaja mjera biti ispunjena.
Kandidatu koji odabere
dopunsku mjeru provjere kompetentnosti Komora će unutar šest mjeseci od dana
donošenja rješenja omogućiti prvi izlazak na ispit provjere znanja iz sadržaja
utvrđenih dopunskom mjerom. Kandidat na zahtjev može dobiti okvirni popis
literature, a ispit provjere kompetentnosti pri Komori ima pravo polagati dva
puta.
Kandidati su vrlo često
nekritični prema vlastitom studiju i nisu rijetki slučajevi da kandidati
smatraju da im je studij „vrhunski“ samo na temelju činjenice da se izvodi u
inozemstvu i/ili da ga izvodi inozemna visokoškolska ustanova.
Primjera radi, program prijediplomskog
studija jednog prestižnog visokog učilišta u prijestolnici države članice
Europske unije koji je završila kandidatkinja, koju ćemo za potrebe ovog
priopćenja nazvati pseudonimom „Ana“, u okviru ponuđenog nastavnog programa psihologije
sadrži približno trećinu obveznih i izbornih kolegija i drugih nastavnih
sadržaja koji su u cijelosti nepsihološke naravi (Sintaksa engleskog jezika I;
Sintaksa engleskog jezika II; Sveučilišna algebra; Osnove računanja; Kulturna
antropologija; Uvod u političke znanosti; Uvod u sociologiju; Američka uprava i
politika, Povijest SAD-a do 1865; Umjetnost i arhitektura Praga; Umjetnost
Zapadnog svijeta; Digitalna fotografija; Uvod u crtanje i dizajn; Uvod u
kinesku kaligrafiju; Uvod u slikanje; Velika književna djela; Kratka priča;
Novela; Politika i društvo Afrike; Etnički sukobi u zemljama trećega savjeta i
dr.). Osim činjenice da je značajan dio Aninog studija orijentiran na
nepsihološke teme i sadržaje, u istom studijskom programu također nedostaju temeljni
sadržaji iz primijenjenih područja psihologije (kliničke psihologije, psihologije obrazovanja, psihologije rada i organizacijske
psihologije te procjenjivanja ličnosti) čime sadržaj stečenih kompetencija, u
djelu odlučujućem za obavljanje profesije, pokazuje značajne sadržajne razlike
u odnosu na kompetencije stečene završetkom studija psihologije u Republici
Hrvatskoj.
Uzimajući u obzir da su usporedbom utvrđene bitne razlike
između stručnih kvalifikacija koje je stekla Ana i stručnih kvalifikacija koje
su propisane za obavljanje regulirane profesije - psiholog u Republici
Hrvatskoj, Ana je na poziv Komore odabrala dopunsku mjeru koju je
obvezna ispuniti kako bi joj inozemna stručna kvalifikacija u konačnici mogla bila
priznata. Pritom Ana, kao i svi ostali kandidati koji su odabrali dopunsku
mjeru razdoblja prilagodbe, nije vezana pojedinačnim visokim učilištem već
odabranu mjeru može provoditi, po vlastitom izboru, na jednom ili na više
visokih učilišta u Republici Hrvatskoj ili u inozemstvu.
Uvažavajući činjenicu da na
razini Europske unije nisu univerzalno pravno obvezujuće određeni minimalni
uvjeti osposobljavanja za reguliranu profesiju – psiholog, u svrhu podizanja
razine pravne sigurnosti te bržeg, jasnijeg i lakšeg informiranja svih zainteresiranih
osoba, osobito studenata ili potencijalnih studenata psihologije u inozemstvu,
Komora je omogućila podnošenje zahtjeva za izdavanje prethodnog mišljenja o
sukladnosti programa studija psihologije u inozemstvu. Na temelju takvog
mišljenja sve zainteresirane osobe mogu na vrijeme (unaprijed) dobiti jasnu,
potpunu i preciznu informaciju o željenom studijskom programu odnosno znati
hoće li im njihova kvalifikacija stečena u inozemstvu biti priznata za
obavljanje regulirane profesije – psiholog u Republici Hrvatskoj. Mišljenje o
sukladnosti programa studija psihologije u inozemstvu daje se na temelju
studijskog programa prijediplomskog i diplomskog studija, prema uputama na
službenoj mrežnoj stranici
Zaključno valja istaknuti
kako uloga Hrvatske psihološke komore u provođenju javne ovlasti priznavanja
inozemne stručne kvalifikacije za obavljanje regulirane profesije - psiholog,
ali i svih ostalih zakonom povjerenih poslova i ovlasti, nije usmjerena popunjavanju
potrebe za profesijom psihologa nekritičkim odobravanjem pristupa obavljanju
psihološke djelatnosti već zaštiti korisnika psiholoških usluga na način da se osigura
da psihološku djelatnost kao djelatnost koja se u Republici Hrvatskoj primarno bavi
ljudskim zdravljem, obavljaju osobe koje za to imaju potrebna znanja i
vještine.